ARVs Årsmöte och föreläsning med PtB Sadelmakeri

I lördags (den 23:e mars) höll ARV sitt årsmöte för verksamhetsåret 2018. I samband med årsmötet passade föreningen på att bjuda in sina medlemmar till en föreläsning om sadlar av sadelmakare Pia ter Bruggen. I samband med detta bjöd det även på middag i form av vegetarisk tacobuffé.

Årsmötet hölls i WFs lokaler på Nybrogatan i Sundsvall och mötet drog 20 medlemmar vilket är rekord i föreningens historia.
Jätte roligt!

Inför årsmötet hade Malin Gerzina och Mia Hägglund meddelat att de ansåg att avgå från sina roller som ledamöter i styrelsen. ARV tackar dem för sitt stora engagemang under åren. Ny styrelse för 2019 blev: ordf. Yvonne Odsberg (omval), Jessica Johansson (omval), Akar Holmgren (omval), Karin O´Dwyer (nyval), Jenny Ingridsdotter (nyval) och Eva Nordberg som sitter ytterligare ett år på mandat från 2018 års årsmöte.

Efter årsmötet var det så äntligen dags för föreläsningen.

Under föreläsningen berättade Pia om hur sadlar är uppbyggda, förklarade och visade hur olika bomma ser ut och fungerar, hur man vet om en sadel är hel och hur man vet om den faktiskt passar på sin häst.

Det blev en väldigt intressant föreläsning och Pia berättade och visade på ett mycket pedagogiskt sätt. Då nästan alla medlemmar som kom dessutom tagit med sig sin/sina sadlar så avrundades föreläsningen med en väldigt interaktiv del där det ställdes tusen intressant frågor till Pia samtidigt som olika sadlar provades, jämfördes och undersöktes.
Hur blir min sits i denna sadel?
Hur är denna modell i jämförelse med den här?
Varför svankar jag i denna sadel men inte i den här?

Att faktisk få ett moment i föreläsningen där deltagarna kunde utforska och prova blev ett jätte lyckat koncept.

Lokalen fylldes snabbt med ett 20-tal sadlar
Pia svara på frågor och visar samtigit på en sadel
Pia visar vinkel mellan bomben och häst för att förklara hur man vet om en sadel passar
Vegetarisk tacobuffé Vegetarisk tacobuffé

Föreläsning och provandet av sadlar höll på under flera timmar och tillslut var vi tvungna att avbryta för middag då magar började kurra fast än alls hjärnorna var fullt upptagna med allt vad sadlar hette.

Efter middagen fortsatte utforskandet av sadlar någon timme till innan kvällen avrundades.

En fantastisk kväll fylld av underbara medlemmar, god mat och intressanta diskussioner och nya kunskaper. Jag tror inte att jag bara pratar för mig själv när jag säger att jag åkte hem från årsmötet glad, inspirerad och fulla av nya kunskaper och saker att testa hemma.

Ett extra stort tack till Pia som bjöd ARVs medlemmar på denna otroligt givande föreläsning. Vi hoppas på en uppföljning längre fram.

/ Yvonne Odsberg (ordf. ARV)

Middagen