Bettföreläsning 9 mars med Beckers Häst & Smide

Handsmitt bett av Sara Handsmitt bett av Sara

Denna lördagsmorgon möttes 12 nyfikna och intresserade medlemmar upp med Sara Källsson som driver företaget Beckers häst & Smide för en tre timmar lång föreläsning. Sara är hästtjejen som blev smed.

Under denna förmiddag hann många intressanta områden gällande hästens mun och bettsling avhandlas. Sara har för att fördjupa sin kunskap om hästens mun bland annat följt Torbjörn Lundström, hästtandläkare.

Sara började med lite bakgrund och fakta kring hästens mun och tänder. Hästar har tänder som är ungefär 1 dm långa, vilket är hela hästens tandkapital, och de slits med omkring 4 mm per år. Detta innebär att slentrianmässig raspning av tänder kan vara ett sätt att förkorta hästens liv eftersom tänderna inte växer. Tandkapitalet kan vara avgörande för hästens livslängd.

Hästar kan ha vassa kanter på sina tänder men detta kan vara funktionellt och bli ett bekymmer först när vi sätter på hästen en nosgrimma eller annat huvudlag.  Lanerna i hästen mun är en typ av lagringsplats där exempelvis avbitet betat gräs väntar på att malas längre baki munnen men lanerna är också ett utrymme för utsortering av oätlig föda tex. smörblommor. Det är en av anledningarna till att vi kan placera ett bett i detta utrymme.

Vi måste komma ihåg att det egentligen inte finns någon plats i hästens mun för bett, utan hästen gör plats för bettet. Tungan är en stor muskel som i avslappnat tillstånd fyller munhålan precis som hos människan.

I gruppen fick vi också fundera kring frågan ”Vad är en bra hand?” och vi enades till sist att kan bero på …..

Vi fick också testa att undersöka hur mycket kraft vi använder när vi tar i tygeln. Genom en finurlig konstruktion med digitala vågar som var fastsatta i tyglar fick vi testa och se hur mycket kraft vi lägger i tyglarna. Det var slående att se vilket utslag vi fick när vi gjorde ett panikstopp jämfört med när man rider ett väl avvägt pass i paddocken.

Nästa fråga att reflektera kring var ”Varför har vi bett?” och där berättade Sara att hon tänker det är för att hästen ska kunna kommunicera med ryttaren, inte tvärtom.

Vi vill gärna att hästen ska suga på bettet. Hästar som arbetar saliverar, du kan efter ditt ridpass se om hästen har som ett litet läppstift på mulen. Du kan också kika efter om det är liksidigt?

Om hästen gapar, skakar på huvudet eller visar sitt missnöje med bettslingen på något sätt. Fundera på vad det är den försöker säga istället för att stänga munnen med hjälp av en nosgrimma eller annat. Kan det vara så att du har för mycket tryck i tyglarna, eller ett bett som inte passar? Fundera också på i vilka situationer obehaget uppkommer. Även bettlösa alternativ påverkar hästen, bland annat genom tryck på alla de nerver som finns på hästens huvud.
Det finns flera olika typer av bett och Sara har delat in dem efter dess funktion

Bett Bettlöst alternativ
Direkt Tränsbett av olika slag, här går kraften år det håll ryttaren tar Sidepull, kapson
Hävstång Stång, kan länga nacken Hackamore, bosal
Hiss Ger både tryck i nacken och kraft i mungipan exempelvis gag
Kombination Kombination av ovanstående

Tänk på:

• Kolla hästens tänder noga, det händer massor i munnen åtminstone fram till 6 års ålder
  • Välj en utbildad hästtandläkare
  • 70 % av alla ridhästar har någon typ av skada i munnen, det är väldigt vanligt med förslitningar från betten på första kindtanden
  • Variera dig, använd olika huvudlag och olika bett, säkerställ att bettet är väl avpassat i längd.
  • Känn på hästens mun, mungipor, gom och tunga, jämför om möjligt olika hästar. Alla hästar ser olika ut.
  • Tänk på att hästens personlighet också påverkar vilket bett du kan använda.
  • Smaka på din hästs olika bett, smakar de något? Det finns olika material där tex. rostfritt och gummibett inte smakar något, medan läder, järn och koppar smakar. Vad gillar din häst?
  • Tänk på att bettet ska passa hästens huvudform, och använder du en stång så bör du oftast vinkla ut stångens överskänklar så att de inte trycker mot hästens kindtänder.
Efter föreläsningen fanns chans att till en individuell konsultation vilket jag testade på. Sara om ut till vårt stall och där följde en kavalkad av frågor, olika bett, klämmande och kännande på läppar, mungipor, tungor med mera. Min häst Mattis tycker att det mesta var helt okej medan stallkompisen var mer skeptisk. Jag fick en hel del tankar på saker jag vill testa vidare och hoppas att även ni andra som deltog under dagen blev minst lika nöjda och inspirerade som jag.

Vid tangenterna, Eva Nordberg