Introduktion till inlärning

Angelica visar ett filmklipp för  fokuserade åhörare :) Angelica visar ett filmklipp för fokuserade åhörare :)

I onsdags (13/4) höll Angelica Hesselius en mycket intressant föreläsning på temat inlärning, i ARVs regi. Jätteintressant och matnyttigt, såväl för den oinsatte som för den som redan har lite förkunskaper i ämnet. 

Jag själv tänker att det här är ju sånt vi alla behöver reflektera över när vi rider, tränar och umgås med våra hästar. Vi har ju alla sånt vi vill att hästen ska kunna, och då är det ju bra om vi kan förstå lite av mekanismerna som påverkar hur hästen beter sig och hur den lär sig.

Jag tänkte här försöka göra en liten resumé av onsdagens föreläsning, men naturligtvis kommer jag inte att få med allt eftersom föreläsningen var nästan tre timmar lång haha. Men håll till godo, här är delar av mina föreläsningsanteckningar. ;) 

Föreläsningen inleddes med prat om hästars intelligens och hur vi människor uppfattar intelligens hos hästen. Ofta tänker vi ju att en häst som är snabblärd också är intelligent, men i själva verket ligger det ju mer till grund för snabba responser och annat vi ser som intelligens. Angelica underströk motivationens betydelse för hästen, hästar motiveras antingen av olika typer av belöning när den gör rätt eller av tryck, till exempel trycket från skänkeln eller det mentala trycket av ett rep som viftar. Här underströk hon också eftergiftens betydelse. Tryck motiverar och eftergift belönar. Mer om det senare.  

Smarte Hans, hästen som kunde räkna ;) Smarte Hans, hästen som kunde räkna ;)

Ett lite kul exempel på en häst som är högt motiverad, är Smarte Hans eller Kloke Hans som han också kallas. En Orlovtravare som levde i början på 1900-talet och som var känd för att han kunde räkna. Hans ägare brukade skriva tal på en griffeltavla och sedan räknade Hans ut svaren och skrapade med hoven för att svara. Han blev faktiskt utredd pga sina påstådda matematiska kunskaper, och det visade sig att han egentligen inte kunde räkna men att han var en fena på att läsa av sin ägares signaler och på så vis visste han när han skulle sluta skrapa med hoven. 
 

Vi pratade också om hästens minne och att hästar har ett väldigt bra minne och att det är fotografiskt, det vill säga att de minns platser så som de ser ut. Därför kan de ibland skygga på en plats de normalt inte skyggar på, för att idag låg det en plastpåse där eller att gräset ligger åt fel håll eller något annat som hästen reagerar på för att det inte brukar se ut så.  

Bonusbild på Ombra som jobbar med just target. I det här fallet som en kul lek med en flugsmälla men det kan lika gärna vara en postlåda eller en  otäck soptunna. :) Bonusbild på Ombra som jobbar med just target. I det här fallet som en kul lek med en flugsmälla men det kan lika gärna vara en postlåda eller en otäck soptunna. :)

På samma vis så kan de ju också skapa positiva minnen. Vi fick också se ett filmexempel på det med en av Angelicas egna hästar som tidigare varit rädd för soptunnor men där de nu laddat soptunnorna med ett positivt värde genom att göra om dem till targets - mål att söka sig till.  Hästen söker sig nu Till soptunnorna och annat som påminner om dem, för att det har lönat sig att göra det. Angelica har belönat hästens steg mot att närma sig det otäcka, så att hästen nu istället för att leta saker att bli rädd för har börjat leta saker som kanske kan ge en belöning. Ett fint exempel på hur man med positiv förstärkning kan arbeta med rädslor. Naturligtvis går det också att arbeta med rädslor med hjälp av negativ förstärkning.

Kontentan av det hela är att konsekvenser styr beteendet!  Det vill säga vad som händer direkt efter att hästen har gjort något kommer att styra sannolikheten att den gör det igen, eller att den undviker att göra det igen.  Ibland råkar man ju ut för situationer där hästen blir skrämd av något, och då ökar sannolikheten att den kommer fortsätta bli skrämd av den där cyklisten eller vad det nu var som var skrämmande.  Vi kan då jobba med det antingen genom en tryck- och eftergifts metod, eller med belöning.
 

En vanlig bild när man vill förklara negativ- och positiv förstärkning. Den här bilden tar även upp negativt och positivt straff, men det pratade vi inte om under kvällens föreläsning. En vanlig bild när man vill förklara negativ- och positiv förstärkning. Den här bilden tar även upp negativt och positivt straff, men det pratade vi inte om under kvällens föreläsning.

Angelica gick också igenom skillnaderna i negativ och positiv förstärkning, där orden är värdeneutrala negativ är inte per automatik dåligt och positiv är inte per automatik bra. Negativ och positiv i det här sammanhanget är endast matematiska termerNegativ förstärkning = någonting tas bort, till exempel trycket från skänkeln lättar (eftergift) när hästen går framåt.  Positiv förstärkning = något tillförs, till exempel en godbit när hästen närmar sig det vi tänkt oss att den ska göra.

Det kanske viktigaste av allt är dock inte om man använder positiv- eller negativ förstärkning utan att man har en god tajming i sin förstärkning och att kraven är rimliga.

Frågor man kan ställa till sig själv avseende sin egen tajming är; 
- Har jag belönat ? (Med eftergift eller godis)
- Har jag belönat vid rätt tillfälle

Det är viktigt att tänka på att man kommer få mer av precis det man Har belönat, därför är det viktigt att eftergiften och/eller godbiten kommer vid rätt tillfälle. 

Angelica tipsade också om att sätta upp en kriterieplan för det vi vill att hästen ska kunna. En kriterieplan innehåller följande frågor;
- Vad vill jag göra?
- Vilka signaler vill jag ha för det?
- Krävs förkunskaper? i så fall vilka?

Med hjälp av kriterieplanen kan man sedan stegvis forma fram det färdiga resultat man vill ha. Här fick vi också se hur Angelica genom en kriterieplan för skolan sluta, börjar klia fram den med sin häst Blenda. Första steget i deras kriterieplan var att hästen skulle flytta bakdelen mot Angelica och signalen för det skulle vara ett spö på motsatta höften. Filmklippet finns tillgängligt på Angelicas hemsida HÄR


Varvat med att Angelica föreläste och berättade så fanns det också gott om utrymme att ställa frågor både om innehållet men också om problem man själv upplevde i sin egen träning. Det var jätteintressant att ta del av allas reflektioner! 

Naturligtvis gick Angelica igenom mycket, mycket mer än så här, men allt kan inte komma med i ett blogginlägg. :) Jag rekommenderar alla att lyssna på hennes föreläsningar, hon är mycket kunnig och kompetent!


______________

Länkar:
Jag vet att några blev intresserad av just belöningsbaserad träning och Angelica tipsade då om Carolina Fransson som hon själv utbildat sig för.
HÄR är länken till den webbkurs som Carolina håller nu i vår. 

För den som vill se om klippet med Christofer Dahlgrens superfina träning av sin häst Ikaros, så finns det att se HÄR

______________
 

Det finns såklart massa mer att säga om hästars inlärning, positiv- och negativ förstärkning och tusen och en anekdoter från min egen träning också. Men det spar vi till en annan gång. Intressant är det i alla fall! Hoppas att ni också fick mersmak och blev inspirerade att gå hem och förfina er träning, själv blev jag jättepeppad och ville helst ge mig ut samma kväll haha. 

Tusen Tack till Alla som var med, och ett extra stort tack till Angelica såklart! 

/ Malin - som verkligen hoppas på fler föreläsningar med Angelica! 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Johanna » Kurs med Birgitta Järnåker:  ”Önskar ibland man bodde någonannastans och hade möjligheter till denna typ av tr..”

  • Anna Karström » Töj och sträck :  ”Jättefint sammanfattat! Så många lyckliga hästar vi kommer att få i "våra stall"”

  • Matte Mia » Hästmassagekurs 14 februari 2015:  ”En rolig och nyttig kurs. Quartzo är överlycklig att jag tagit till mig Annas di..”

  • Lottie E. » Ökad medvetenhet!:  ”Vad kul att få läsa en så utförlig rapport! Låter som en fantastiskt rolig kurs.”

  • Lena Rönnewall » Ökad medvetenhet!:  ”Hej ! Toppen kurs som var bra arrangerad, den gav mig mycket :) Tack alla inblan..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln