Årsmöte och femårskalas!

Så här fiffigt hade Yvonne ordnat, så att man visste att man kommit rätt! ;) Så här fiffigt hade Yvonne ordnat, så att man visste att man kommit rätt! ;)

I lördags, den 9 april, hade vi årsmöte i ARV, och i samband med detta firade föreningen också 5 år!

Föreningen har verkligen vuxit och utvecklats sedan den föddes 2011! Då var det andra som satt vid rodret, sedan dess har styrelsen förnyats i omgångar och medlemsantalet har konstant ökat. Gamla medlemmar har stannat kvar i föreningen samtidigt som nya har tillkommit, jättekul!

Dagen till ära bjöd ARV också sina medlemmar på middag och filmvisning. Vi var 16 st anmälda, men landade på 14 deltagare då ett par stycken fått förhinder.  Ett starkt gäng oavsett, jättekul med stort intresse!

Under årsmötet valdes en ny ordförande till styrelsen, Yvonne stannar kvar som ledamot och vice ordförande i styrelsen men ny på ordförandeposten blev ingen mindre än jag själv! Det känns jättekul då jag fått frågan från flera håll, först sa jag nej men sen funderade jag lite och sa ja. Det kan bli en kul utmaning, jag tackar för förtroendet och ska göra mitt bästa även om det också är lite ångestframkallande haha.

Sara och Irene har nu valt att lämna sina styrelseposter. Vi avtackade dem båda under mötet men jag vill även här i bloggen passa på att rikta ett Stort Tack till Sara för din tid som kassör i ARV 2011-2016 och till Irene för din tid som styrelseledamot 2014-2016! Det har varit fantastiskt kul att dela styrelsearbetet med er!  I och med detta blev det också dags att få in nytt blod i styrelsen i form av Mia Hägglund och Jessica Johansson. Varmt välkomna!

Ny kassör i ARV blev Torbjörn Engman, han har dock flaggat för att han helst inte vill sitta på den posten i längre än ett år så fundera redan nu på om kanske just Du är sugen på att axla det uppdraget i framtiden?

Under årsmötet behandlade vi också förslagen på stadgeförändringar som togs upp på medlemsmötet i november förra året, årsmötet yrkad bifall till dessa och därmed kommer stadgarna att skrivas om enligt lagda förslag. Det kommer inom kort att komma upp här på hemsidan! Årsmötesprotokollet ska skrivas under av mötespresidium och justerare, därefter kommer även det att läggas upp här på hemsidan såklart.

Tacobuffé och ett bord med medlemskläder som några också passade på att köpa! :) Tacobuffé och ett bord med medlemskläder som några också passade på att köpa! :)

När vi var färdiga med årsmöteshandlingarna så blev det dags för middagen! Tacos stod på menyn, med alla möjliga smarriga tillbehör, jättegott!

Vi körde också en liten presentationsrunda och under denna var det många som också passade på att berömma föreningen för den fina andan, gemenskapen, värmen och glädjen. Att man får vara som man är, att det inte är någon som dömer en utifrån vilken häst man har eller hur långt man har kommit. Så är det i ARV, vi vill ha en öppen anda där alla känner sig välkomna, det känns så himla fint att höra att det också är så det upplevs! Det är vi tillsammans som skapar föreningen och gör den så fin som den är, så det berömmet tycker jag att Vi Alla ska ta åt oss av!

Gött käk och hästprat, bättre kan det inte bli! :) Gött käk och hästprat, bättre kan det inte bli! :)

När vi ätit gott och pratat häst för glatta livet en lång stund, dukade vi undan middagen och plockade istället fram kaffe, te och tårta såklart! Därefter blev det också dags att sätta igång filmen, Shoulder in - av och med Bent Branderup.

Fullt fokus på Bent som berättar om öppnans bakgrund och historia. :) Fullt fokus på Bent som berättar om öppnans bakgrund och historia. :)

Filmen var intressant, främst fattade vi tycke för hans teori då den var väldigt utförlig och tydlig. Dock kände flera att hans uppsuttna arbete inte riktigt stämde överens med hans teoretiska genomgångar.  Man får komma ihåg att Bents akademiska ridkonst har förändrats genom åren, så filmen låg kanske inte helt i fas med hur hans idéer har utvecklats.  Intressant ändå som sagt, för när man ser saker man inte håller med om så får man också tillfälle att reda ut vad och varför och hur man skulle vilja att det såg ut i stället och anledningen till det. Det går att lära sig av alla tillfällen! Genom att studera många exempel skolar man också sitt öga och övar sig i att se fler detaljer, det är jättenyttigt!

Bent förklarar vad som händer i hästens kropp Bent förklarar vad som händer i hästens kropp

ARV har nu köpt in totalt två filmer med Bent Branderup, dessa är onlinefilmer och kräver internetanslutning och en inloggning för att man ska komma åt dem. Vi jobbar på en lösning för att det ska gå att ordna så att alla medlemmar kan få tillgång till dem på något vis.

Efter en superfin eftermiddag och kväll blev det till sist dags att säga tack och hej för denna gång, vet redan i förväg att jag kommer träffa flera av er igen på onsdag den 13/4 då det är dags för en efterlängtad föreläsning med Angelica Hesselius!

Ha det fint så ses och hörs vi igen inom kort!

/ Malin, nyvald ordförande i ARV