Filmkväll med ARV

I lördags (30 /1) ordnade vi i ARV en filmkväll för våra medlemmar. Filmen för dagen var School walk (Skolskritt) av Bent Branderup. Vi var totalt 8 personer som deltog, då 3 tyvärr fått förhinder samma dag.

Vi slog oss ned i soffan hemma hos mig (Yvonne Odsberg) och direkt började en massa härliga diskussioner ta form. Vi pratade, berättade, funderade och delade med oss av olika historier ur våra hästliv. Det tog nästan 1h innan vi startade själva filmen.

Filmen var uppdelad i 11 mycket väl genomtänkta kapitel. Där första kapitlet inledde med den historiska aspekten och uppkomsten av Skolskritt, för att slutligen i sista kapitlet visa det färdiga resultatet. Filmerna där emellan visade på ett mycket tydligt sätt vägen dit. Bent var otroligt pedagogisk och berättade på ett väldigt tydligt sätt genom filmen vad, hur och varför man gjorde på ett visst sätt. Efter varje kapitel tog vi en paus för att reflektera kring det vi sätt och hört. Ibland gjorde vi även paus mitt i något av kapitlen för att belysa något vi funnit intressant, viktigt eller inte förstått.

Trots att filmen var på engelska var den väldigt enkel att förstå.
De få gånger någon inte förstod ett visst ord var det alltid någon annan i sällskapet som kunde översätta det.

När filmen var slut, samlades vi runt matbordet i mitt matrum för lite fika.
Här fortsatte diskussionerna och väldigt många intressant ämnen togs upp.
Så här med facit i hand blev det en mycket lyckad filmkväll och jag tror att alla deltagare kände sig nöjda, glada och inspirerade när de åkte hemåt. Flera önskemål kom upp på att ARV skulle visa fler filmer på detta trevliga sätt.

Givetvis kommer det nog bli så, att vi i ARV anordnar fler filmkvällar och jag hoppas att få se även dig där nästa gång!

Ha det gott till dess!
/Yvonne