Kroppskännedom och Hjälpgivning

Angelica ritar och förklarar hur en öppna ser ut i hästen Angelica ritar och förklarar hur en öppna ser ut i hästen

Så blev det då dags för kurs nummer två på temat Kroppskännedom & Hjälpgivning med Angelica Hesselius. Det känns fantastiskt kul att kunna arrangera ytterligare en kurs i detta ämne!

Även denna gång körde vi kursen i form av en 1 1/2-dagskurs, vilket känns som ett superbra upplägg! Lördagskvällen ägnades åt 3 timmar teori och praktiska övningar utan häst. Angelica inledde med att prata om den korrekta sitsen och att den ibland kan få ge vika till förmån för en funktionell sits. Målet är att hitta vår bästa sits - just nu!

I detta ligger det ju att dels att bli medveten om sin egen kropp och dels måste man också veta hur hjälpgivningen skall ske, samt ha koll på hur hästen rör sig i en viss skola till exempel. Vad händer i hästen när den går böjd? Hur hamnar vi som ryttare då?

Anglica guidar Madde och Tobbe Anglica guidar Madde och Tobbe

Vi fick göra några kroppskännedomsövningar både sittande och stående, och vi fick också para ihop oss två och två och känna hur det kändes att hålla i varsina ändar av tyglar. En var ”häst” och den andra ryttare, många av oss lokaliserade låsningar och spänningar på olika ställen i våra överliv genom den övningen, däribland jag själv. Otroligt nyttig övning där man verkligen kan öva upp en känsla och en medvetenhet!

Vi pratade också om skolorna, och hur man bör placera sig själv i böjning – vad som är en korrekt böjning, och vad som inte är det och varför. Mycket intressant!  Vi tittade också på ett filmklipp med Bent Branderup där han gjorde ett uppsuttet arbete i halt med en av sina hästar. Jätteintressant för man såg så tydligt i hästen alla förändringar och viktförflyttningar i kroppen.

Några stretch/yogaövningar hann vi också med, och jag fann en ny vän i fysiorullen som Angelica hade med sig! En sådan bara Måste jag införskaffa, super för min låsta bröstrygg! Man skymtar den på mattan på bilden nedan.
Jag har googlat och hittat vad som verkar vara en exakt lika dan HÄR

Flera av oss provade också att sitta på ballimopallen, och att placera oss i öppna och sluta på den. Väldigt intressant att känna hur det känns i våra egna kroppar, och hur det i sin tur kan kännas i hästens kropp. En intressant insikt som kom under kvällens övningar var att låsningar eller begränsad rörlighet på ett ställe ofta är kombinerat med överrörlighet på ett annat ställe i kroppen.

Lena (t.v.) provar ballimopallen. Carina (t.h.) gör en stretchövning för höftböjaren.
Lena och Fengur i en förvänd öppna Lena och Fengur i en förvänd öppna

På söndagen var det då dags för ridlektionerna och detta var mäkta intressant då vi var så väldigt blandade ekipage. Ett par av deltagarna var inte alls bekant med AR sedan tidigare utan höll på med hoppning till vardags. Jättekul att sånna här kurser faktiskt kan få spridning utanför de redan invigda!

Vi fick börja med att prova göra några övningar i stillastående - att flytta vikten lite mellan bogarna och bakåt/framåt. Därefter utformades passen väldigt individuellt efter vad ekipagen behövde, även om den röda tråden lyste igenom under alla lektioner.

Angelica hjälper Sandra och hennes häst Etyd
Carina och hennes fina Perlina
Kicki och Capello som till vardags sysslar mest med hoppning
Mia och hennes fina Quartzo
Jag och Gutten tillsammans med bästa ridfröken! Jag och Gutten tillsammans med bästa ridfröken!

Det var så otroligt givande att se alla olika ekipage, ett par av dem hade jag sett förut och det var fantastiskt kul att se deras utveckling sedan sist! Alla var så himla duktiga, både människor och hästar och inte minst Angelica som guidade oss så bra!

För egen del genomförde jag vad som blev mitt och Guttens allra bästa ridpass hittills! Det var så mycket som började falla på plats. Jag var fascinerad dels över att jag faktiskt kunde sitta hyfsat på honom barbacka, dels över hur fint han svarade på övningarna och på mina hjälper. Jag har inte ridit honom så mycket sedan ett år tillbaka, utan mest har vi jobbat avsuttet och det verkar som att det har gjort oss båda väldigt gott!

Dessutom fick vi med Angelicas hjälp äntligen lite ordning på öppnan som varit så svår för oss att genomföra. Bland annat tog Angelica tyglarna och arbetade Gutten i en öppna medan jag bara kunde sitta och känna hur det kändes! Mycket lärorikt och jag hittade igen mina öppnahjälper!

Det känns så lyxigt att ha en sån kompetent och grymt bra instruktör så pass nära till hands! Kan inte annat än varmt rekommendera er Alla att gå en kurs för Angelica om ni får chansen!  Extra kul känns det också med all den fina feedback vi fått in från er som var med, precis alla önskar fler kurser med Angelica! :)

Tusen Tack till ALLA som var med och gjorde kursen så bra som den blev!

/ Malin i ARV