Töj och sträck

Efter två kurser med ”massage för husbehov” fortsatte vår utbildning med Steg 2 där det handlade om stretching. Vi var full grupp med hela tio stycken intresserade tjejer, och såklart vår egen friskvårdsguru och utbildare Anna Karström.Just detta att stretcha en häst kan ibland upplevas som lite "tungt", men ack så viktigt.  Även denna gång fick vi i föreningen låna Färstas duktiga ponnyhästar som övningsobjekt.

Vi började dagen med att alla fick berätta lite om hur de haft det sedan sist. Om man hunnit med att klämma och känna på sina hästar och hur de upplevt det. Mycket duktiga elever som alla hade testat lite och tillsammans utbytte vi våra erfarenheter och upplevelser. Just detta att få lufta lite hur det varit kändes som ett bra sätt att återkoppla till massagen och även få möjlighet att ställa frågor till Anna gällande just sin egen häst.

Agneta, Akar och hästen Berry Agneta, Akar och hästen Berry

Sedan hade vi lite teori och genomgång vad vi skulle göra ute hos hästarna. Anna poängterade att alla ska vara lyhörda och kolla av med hästen vad som är möjligt. Ibland ser man bilder på hästar som stretchas där de till exempel har ett framben utsträckt högt, rakt fram. Det är inte alla hästar som klarar av det, speciellt om de inte är vana att stretcha – något vi fick öva på rent praktiskt med oss själva! Jag tror det blev väldigt tydligt för alla att det som är möjligt på höger sida kan vara näst intill omöjligt på vänster sida.​

Just detta att lyssna till hästen är så viktigt. I vanliga fall så stretchar man inte en ”kall” häst utan den ska vara uppvärmd i sin muskulatur, men ibland kan man bli tvungen att stretcha även en ouppvärmd häst, exempelvis en häst som står på boxvila eller liknande. Anna poängterade vikten av att lyssna på hästen, inte hålla fast ett ben utan om hästen vill ”ta tillbaka sitt ben” så måste den får göra det.

Anna Karström visar på Berry Anna Karström visar på Berry

Tillsammans gick vi igenom stretchprogrammet som vi skulle utföra ute i stallet hos ponnyhästarna. Stretchövningarna var uppdelade på framdel och bakdel och alla dessa övningar arbetar mot samma massagepunkter vi arbetat med under massagekursen. På så sätt blir hela paketet en helhet som hör ihop.

Väl ute i stallet jobbade alla två och två med ponnyhästarna. Anna visade först på dagens visningshäst Berry sedan fick alla tid att testa samma sak på sin ponny. Jag är verkligen imponerad av dessa ljuvliga ponnies. De vara alla så lätta, mjuka och följsamma. De klarade alla övningar med bravur. Inte några sura miner utan mer, okej ska vi göra det här. Härlig inställning tycker jag!

Gunnel och Willy Gunnel och Willy

Jag tänkte i mitt stilla sinne, undrar om min egen häst hemma klarar av alla dessa övningar med samma entusiasm J

Även alla deltagare imponerade på mig. Jätteduktiga tjejer som arbetade och agerade som de aldrig gjort annat än att stretcha hästar!

När vi var klara ute i stallet hade vi en kort samling med lite sammanfattning och Anna och jag bjöd på en liten överraskning till gruppen. Nu laddar Anna och jag om batterierna och ser fram emot nästa kurs med stretching den 16 maj. Sedan hoppas vi på att kunna sy ihop ännu ett steg med fokus på hästens välbefinnande ur ett friskvårdande perspektiv lite längre fram.

Akar och Berry Akar och Berry

Tusen tack alla härliga deltagare. Anna & jag är båda jätteglada över att få träffa Er och ta nu väl hand om era hästar. Använd er nyvunna kunskap och njut av detta friskvårdande arbete!

Stort tack till Färsta som så friskostigt lånat ut sina underbara ponnyhästar till oss. Vi är så tacksamma för att vi får sköta om dem lite extra – de är de väl värda.

Sist men verkligen inte minst, dessa härliga ponnyhästar; Berry, Bob, Pinto, Mona & Willy. Vilka stjärnor! Tack för att ni ställer upp så fantastiskt bra. Helt ljuvliga. Som jag kommer sakna er!

Sara H-Thörnblad

Anna K och Berry
Anna V och Pinto stretchar bakben
Anna V och Pinto, morotsstretch.