Hästmassagekurs 14 februari 2015

14 februari, Alla hjärtans dag. Vad kan passa bättre än att fira denna dag med en kurs i hästmassage för husbehov. Diplomerade hästmassören Anna Karström höll i utbildningen och delade med sig av sin gedigna kunskap. Vi hade förmånen att få låna ett antal härliga ponnyhästar från Sundsvalls Fältrittklubb (SFRK) i Färsta som vi fick öva på.

Anna har genomgång Anna har genomgång

Vi startade upp med lite teori där vi gick igenom olika massagetekniker. Det var allt ifrån karate, döda fiskar till popp.  För att lära sig hur de olika teknikerna kändes fick vi öva på varandra.  Vi fick även prova att använda teknikerna på ”fel sätt” bara för att själv känna att när handen är mjuk och avslappnad var massagen skön, men med spänd och hård hand var det en mindre rolig upplevelse!

Stresspunkter Stresspunkter

Anna hade valt ut sju stycken så kallade stresspunkter, punkter på hästen som är viktiga för hur den rör sig. Tillsammans gick vi igenom dessa punkter och fick lära oss vart på hästens kropp dessa punkter är placerade och vad dessa muskler arbetar med. Det var även dessa sju punkter som vi sedan arbetade med under den praktiska delen.

Genomgång inför de praktiska övningarna Genomgång inför de praktiska övningarna

Efter lite fika gick vi ut i stallet för lite praktik.

Ute i stallet gick Anna igenom och visade punkt för punkt. Alla fick sedan öva på att hitta rätt punkt och massera dem med hjälp av de olika teknikerna på sin ponny. Vi arbetade i team om två på varje ponny för att alla hästarna skulle få massage på båda sidorna. Anna gick runt och kollade av så alla hittade punkterna och det fanns möjlighet att ställa frågor.
.

Anna demonstrerar på Pinto
Cindy får massage av Mia och Sophia Cindy får massage av Mia och Sophia

Hästarna var tydliga och visade verkligen om och när vi gjorde ”rätt”, det blev mycket gäspningar, frustningar och härliga uttryck av välmående. Jag tror att vi alla blev lite småkära i dessa ljuvliga ponnyhästar, de var verkligen jättesnälla och hur mysiga som helst

Personligen tycker jag att det blev en jättemysig dag.  Härlig stämning i hela gänget som gav mig en stor dos energi.

Stort TACK till alla deltagare och framför allt till vår härliga instruktör Anna!! Sedan, som sagt, TACK alla fina ponnyhästar; Willie, Milo, Mona, Cindy, Dorek & Pinto!

/ Sara

Karin övar på Pinto