Äntigen medlemsträff

Efter en lång vinter som inneburit få träningstillfällen, ishalka och kanske i vissa fall lite dålig motivation är äntligen våren på gång. När solens strålar visar sig vaknade även föreningen ARV ur sin vinterdvala , Äntligen dags för Medlemsträff!

Årets första medlemsträff arrangerades den 29 mars på Älva Gård, Alnö. En riktigt skön vårdag med solsken och skinande ekipage. Träffens ordnades av Irene Löfqvist som höll i trådarna för dagen. Tre ryttare deltog; Irene, Linnea & Ulrika. Sedan var vi en handfull som deltog till fots. Dagen hade inget speciellt tema utan tanken var att de olika ekipagen visade lite hur de tränade och kunde få lite feedback på det.

Först ut var Irene och hennes kallblodstravare Tabac Delux. Irene berättade lite om sin häst och visade lite hur hon brukar jobba med honom. För dagen tyckte Irene själv att han var lite loj, vilket inte är så konstigt med tanke på all den päls som hästarna fäller, det tar på krafterna. Vi fick se hennes lösning på hur hon gör för att snabbt få igång hans muskeltonus , så han kommer igång på ett bra sätt med tramp, ansatser mot levad och galoppanslag. Under ridpasset gick de tillbaka till denna övning vid flera tillfällen för att skapa mer energi och kraft.

Nästa ekipage var Linnea och hennes islänning Brynjar. Efter en kort presentation så visade Linnea hur hon och Brynjar arbetar med hans trav. Det var verkligen roligt att se deras arbete, massor har hänt i deras utveckling. Vi fick även se hur de arbetar med skolhalten vilket var spännande då denna rörelse är relativt ”ny” inom ridkonsten.

Ulrika och hennes varmblod CC var sist ut. Då Ulrika och hennes häst är helt nya inom AR passade de på att ta lite hjälp av Irene som gav dem lite bra övningar att börja med. Verkligen roligt att få se ett ekipage som är precis i början i sin utbildning inom ridkonsten. Det som verkligen fascinerar mig är att hästarna förstår så snabbt vad som förväntas och hur de ska göra. Eller som Irene sa, man blir nästan lite avis när hästen fattar så snabbt! Klok häst vill jag lova!

Jag hade tyvärr inte tid att stanna kvar till ekipagens andra ridpass, men jag är säker på att det var minst lika fint och inspirerande. Jag lämnade Älva Gård med massa inspiration! Tack till alla deltagare, människor och hästar och ett extra tack till Irene som gjorde denna träff möjlig. Mästerfotografen Yvonne Odsberg tog några fina bilder vi fått låna till hemsdian vilket vi tackar lite extra för. Besök gärna Yvonnes blogg.

Du vet väl att du som är ARV medlem har möjligheten att ordna en träff hemma hos dig? På medlemssidorna finns ett styrdokument med all information om hur du går tillväga. Du kan även kontakta någon av oss i styrelsen så hjälper vi dig så gott vi kan och har möjlighet till. Det vore ju jätteroligt om vi kan fortsätta med dessa enkla träffar, nu när vi fått vår och barmark behöver vi ju inte heller ett ridhus utan kan ha träffen utomhus på en ridbana.

// Sara

Etiketter: medlemsträff