Gotlands Ridakademi

Många av oss brukar nog surfa in på Gotland Ridakademis hemsida och sukta över den vackra miljön, de fina hästarna och all gedigen kunskap som där frodas. Drömmen om att åka dit är för oss inte längre en dröm, den är nu förverkligad!

Vi var tre medlemmar från ARV som tack vare uppdraget att hämta hem två hingstföl från Lojsta Hed kunde kombinera detta med en minisemester på Ekeskogs Gård och samtidigt göra ett studiebesök på Gotlands ridakademi. Ekeskogs Gård ligger bara 46 mil med bil från Sundsvall och resan gick otroligt smidigt. Turen på färjan får man med på köpet!

Efter inkvartering i gårdens högra flygel hann vi sova några timmar innan det var dags för en tur till den fascinerande Russparken på Lojsta Hed där vi fick en guidad rundvandring bland avelsstona. Sen träffade vi de osett inköpta unghingstarna hemma på tillsyningsmannens gård och de var precis så ljuvliga som man kan föreställa sig. Vilken lycka!

Därefter ägnades resten av dagen åt ridkonsten. Hanna Engström visade oss runt på gården och berättade om verksamheten med utbildning av hästar och ryttare. Hanna berättade om hennes och gårdens historia och framtidsplaner. Där den främsta visionen är att god utbildning ska vara tillgänglig för alla! På Ekeskogs finns därför en mängd olika sätt att förkovra sig. För att inte tala om en mängd olika hästar! För er som är mer nyfikna, ta en titt på hemsidan där alternativen presenteras i sin helhet.

Vi upplevde Hanna som otroligt engagerad, ambitiös och ödmjuk i sitt förhållningssätt till såväl sin kunskap som gårdens hästar och människor!

Självklart var också ridundervisning inbokad, och temat var sits och avslappning. Vi ryttare fick genom Hannas guidning häpnadsväckande upptäckter om den egna ryttarkroppen och verktyg att ta med oss hem för att möjliggöra för kroppen att slappna av och bli mer medveten om sig själv :) Både avsuttet och uppsuttet! Hanna började med att guida oss i olika kroppskännedomsövningar. Och hon har verkligen ett öga för detaljer! Vi hittade alla nya kopplingar till våra kroppar! Till hjälp hade vi även gårdens vackra och mycket trevliga skolhästar.

Hästarna arbetades av Hanna och hennes praktikanter, vår uppgift var att känna in oss själva. Det kändes verkligen lyxigt att hitta en så djup avslappning och att helt kunna fokusera på den egna kroppen, nog så svår att manöverera! Intressant dessutom att ta del av varandras lektioner så ingående. Vilket i sig gav flera nyanser till den egna upplevelsen.

Nästa dag undervisades vi av Celina Harich som precis som Hanna är Licensed Bent Branderup ® Trainer. Celina undervisade oss i förmågan att utifrån den avslappnade och balanserade ryttaren känna hästens kropp och rörelser.

Vi fick alla nya insikter i detta svåra men fascinerande ämne. Övningarna var genomtänkta och den totala upplevelsen var att här på Gotlands ridakademi ges högkvalitativ utbildning! Vi kände alla att vi fått flera holy moments och massa ny energi att ta med oss hem till den dagliga träningen hemma med våra egna ridhästar. Och sen lastade vi de små fräna gotlandsrussen och lämnade ön med en direkt längtan att återkomma

Etiketter: studiebesök