Formgivning

Att Akademisk Ridkonst är en träningsform som passar alla hästar, oavsett ålder och ras tycker jag helgens kurs för Birgitta Järnåker är ett bra bevis för. På kursen deltog sju ridande ekipage, varmblod, kallblod, islandshäst, arab och ett halvblod, med ett åldersspann från 7 till 25 år!

Kursen arrangerades inte av oss i föreningen ARV, men alla deltagare, både ridande och till fots, är alla medlemmar i föreningen så det blev nästan som en ARV kurs ändå. På sitt sätt blev denna ridkurs också en fortsättning på teorikursen vi hade med Birgitta i januari då vi fokuserade på rörelse, muskulatur och form.

Dagens tema var formgivning och omformning. Birgitta hade laddat upp med några bra och viktiga övningar som sedan anpassades till respektive ekipage. Vi fick fyra grundövningar som alla innefattade bågar och volter. Stora bågar med längre tid för att hinna med att forma om hästen, mindre, flacka bågar där omformningen behövde ske betydligt snabbare. Visst det låter ganska enkelt, men jag tror det blev ganska tydligt för de flesta av oss att det enkla ibland är väldigt svårt. Målet med övningarna var också att förfina hjälpgivningen så att omformningen kunde ske med så små signaler som möjligt efter hand.

Vi hade mycket fokus kring linjeringen av ryggraden och att böjningen skulle vara lika hela vägen i en jämn båge. Övningarna avslöjade en hel del både gällande hästens styrka och balans. För vissa av ekipagen var själva böjningen i sidan svårast för dagen för andra var själva omformningsmomentet, från en sida till en annan det jobbigaste. Övningarna krävde även tålamod och fokusering för oss ryttare. Det gäller att ta tid på sig, känna efter hur mycket min häst klarar av, hur stora eller små hjälper som behövs och så vidare. Lite som att gå på lina, det krävs fokusering, precision och muskelstyrka – för hela ekipaget!

Birgittas motto när hon träffar hästar – oavsett om det är kurs eller inte, är att fokusera på det hästen är bra på. Att stärka det som hästen redan kan och gör bra är i hennes ögon det bästa sättet att få hästen engagerad och delaktig i sin egen träning. Att vara aktiv och närvarande skapar livsglädje och livskvalitet hos hästen, även hos människan.

Kanske är det just detta synsätt som gör att de flesta av oss som regelbundet tränar för Birgitta alltid känner oss väldigt glada och nöjda efter att ha varit på kurs!

En annan viktig del i Birgittas undervisning är att hela tiden ha en öppen kommunikation med respektive ekipage. Om temat för dagen inte riktigt passar för ekipaget, ändras inriktningen på träningspassen. Här är det inte "hugget i sten" att ALLA måste göra samma sak utan ridpassen anpassas efter vad just denna häst och ryttare behöver för dagen.

Under dagen fick vi se sju olika ekipage, alla med olika förutsättningar och olika utbildningsnivå. Den unga hästen som ännu inte hunnit bli stark i sin kropp, där det krävs tålamod och stabilitet hos ryttaren för att inte rubba hästens balans. Den äldre och välskolade hästen som kan utföra övningarna långsamt, som kan sjunka i sina leder och belasta sin kropp i varje steg. Nybörjare som precis börjat sin resa på den akademiska ridkonstens väg, där olika grundövningar för att bygga styrka och balans hamnar i fokus. Samt de ekipage som tränat länge på detta sätt, där dessa starka och välbalanserade hästar kunde visa skolskritt och skolgalopp. Sju härliga ekipage som alla strålade ikapp med solen!

Sara

Etiketter: träning