Årets sista träningsträff

Så har vi då haft vår sista träff för året i ARV. Temat för dagen var kroppsmedvetenhet och trots att vår kära Angelica hade riktigt ont i ryggen så lotsade hon oss in i övningar där vi fick koncentrera oss ordentligt för att försöka känna hur våra olika kroppsdelar rör sig uppe på hästen Inte så lätt att focusera och röra på bara en höft, ett sittben eller vrida på överkroppen samtidigt som kroppsdelarna under midjan inte skulle röra sig alls - varken på oss eller hästen! Blir lätt så att när vi tex vrider på huvudet så följer kanske, ja oftast, andra kroppsdelar med även om vi inte menat det. Gällde nu att börja tänka över hur våra kroppar betedde sig och ta med detta ut i ridövningar.

Jag satt och tänkte på hur otroligt känslig våra hästar är. När vi gjorde övningen där vi ryttare skulle röra på överkroppen medan hästen skulle stå helt stilla - kände min häst på en gång om jag inte klarade av att hålla sittben, höfter och annat centrerat i sadeln - då följde han med och vred sig som trycket av mina hjälper visade på en gång. Man kan verkligen förstå hur lätt det blir missförstånd mellan ryttare och häst.Tror vi många gånger sänder missvisande signaler till hästen fast vi inte ens förstår det själva. Ibland så kan ryttare tyvärr bli irriterade på hästarna fast det är vi själva som sitter och tex inte håller vår vikt jämn och centrerad över hästen eller är sned i kroppen så att vi hänger mer på ena sidan av hästen, som då också blir sned. Detta leder ju då till att hästen tex får svårare att gå en öppna i det ena varvet och vi kan bli missnöjd för att "de inte gör som vi vill".

Men... vi ska ju focusera på det positiva och det bästa med att öva upp sin kroppsmedvetenhet är ju att, (om vi människor nu är klarsynta och analyserande och verkligen läser av vilka signaler vi sänder och försöker förstå varför vi får det svar som vi får av hästen ),så är det enormt utvecklande och utmanande att rida sin häst med allt mindre och mindre signaler. Till slut sitter vi bara och i princip tänker på att tex böja hästen genom att bara öka trycket i det ena sittbenet och det blir så. Eller så kanske vi bara "höjer hjärtat" som Birgitta Järnåker brukar säga för att få oss ryttare och hästarna i en högre stoltare form. När vi då höjer hjärtat är det bröstkorgen som lyfts och hästarna följer även den rörelsen med sin rygg/överlinje. Eller, vad är det de följer tro?? Jag är övertygad om att hästarna också läser av våra intentioner, känslor och tankar, de ser våra tankebilder och följer dem. Snacka om att vi kan sända SMÅ signaler då! Bara hästen och du vet hur kommunikationen fungerar och den som ser på får bara gissa hur ni gör.

Hmmm men lätt blir det ju inte ändå va? Vi måste såklart också göra en hel massa annat där upp än att sända små signaler, vi ska också tex;
- följa med i hästens rörelser med bäckenet, känna vilket ben som är i backen för att kunna böja hästen optimalt och veta när man ska be om tex en galloppfattning. vi ska sända positiva tankar och bilder, andas lugnt, ha en lagom kontakt med tygeln, inte spänna delar av kroppen som ska vara följsamma, ha händerna centrerade, inte se ned - det ökar belastningen på hästens framdel med 4kg!!, ja, jag skulle kunna göra listan hur lång som helst, det vet ni alla som rider. Är ett under att vi ibland faktiskt klarar att få till den där rörelsen vi strävar efter att kunna.... Men....så förbaskat härligt det är när det äntligen sitter och hästen och vi tänker och rör oss som EN!

//Ewa och Pirre!

Etiketter: träning